Uchwała Nr XIV/111/2004
Rady Gminy w Rojewie
z dnia 26 kwietnia 2004 r.
w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Rojewie.
Na podstawie art.5 ust. 2 pkt 1, art.17 ust. 4, art. 58 ust 1,2,6 i art. 62 ust 1,3 i 5b ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 , Nr106, poz. 496, z 1997r. Nr 28, poz. 153 , Nr 141, poz. 943, z 1998r. Nr 117, poz. 759 , Nr 162, poz. 1126, z 2000r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz.1268 , Nr 122, poz. 1320, z 2001r. Nr 111 poz. 1194 , Nr 144, poz. 1615, z 2002r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 , Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz.1966) oraz art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568 )
Rada Gminy
uchwala, co następuje:
§ 1.
Tworzy się z dniem 1 września 2004r. Zespół Szkół w Rojewie.
§ 2.
W skład Zespołu wchodzą:
1. Publiczne Gimnazjum w Rojewie.
2. Szkoła Podstawowa w Rojewie z filiami w Liszkowie i Ściborzu.
§ 3.
Akt założycielski Zespołu Szkół w Rojewie stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 4.
Statut Zespołu Szkół w Rojewie stanowi załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 5.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 6.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko- Pomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
UZASADNIENIE
do Uchwały Nr XIV/111/2004 Rady Gminy Rojewo z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie powołania Zespołu Szkół w Rojewie.
Wywołanie Uchwały jest podyktowane koniecznością przeprowadzenia przez Radę reorganizacji sieci szkół w Gminie Rojewo, a także zatrzymanie zwiększających się nakładów finansowych na placówki oświatowe dofinansowywanych ze środków własnych gminy.
Powołanie Zespołu Szkół stwarza możliwość ekonomicznego dysponowania budżetem, stwarza się szansę równego dostępu edukacyjnego dla wszystkich dzieci. Zapewnia się racjonalną politykę kadrową uwzględniając posiadane kwalifikacje.
Powyższe argumenty były przedstawione Kujawsko – Pomorskiemu Kuratorowi Oświaty w Bydgoszczy i w odpowiedzi na pismo z dnia 9 marca 2004 r. na podstawie art. 62 ust. 5b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67 poz. 329 z późn. zm.) otrzymano pozytywną opinię Kuratora o zamiarze utworzenia Zespołu Szkół w Rojewie. Opinia z dnia 31 marca 2004 r., WKPiG. 4352/38/04 GR.
Załącznik Nr1
do Uchwały Nr XIV/111/2004
Rady Gminy Rojewo
z dnia 26 kwietnia 2004 r.
Akt założycielski Zespołu Szkół w Rojewie
Na podstawie art. 58 ust. 1,2,6 i art. 62 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 , Nr106, poz. 496, z 1997r. Nr 28, poz. 153 , Nr 141, poz. 943, z 1998r. Nr 117, poz. 759 , Nr 162, poz. 1126, z 2000r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz.1268 , Nr 122, poz. 1320, z 2001r. Nr 111 poz. 1194 , Nr 144, poz. 1615, z 2002r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 , Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz.1176, Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966) po zaopiniowaniu przez rady pedagogiczne:
Zakłada się z dniem 1 września 2004r. szkołę publiczną o nazwie „Zespół Szkół w Rojewie” z siedzibą w Rojewie nr 105 i 111 , 88-111 Rojewo
W skład Zespołu wchodzą:
1) Publiczne Gimnazjum w Rojewie mające w swoim obwodzie Gminę Rojewo z
oddziałami I-III.
2) Szkoła Podstawowa w Rojewie z filiami w Liszkowie i w Ściborzu, której obwód obejmuje następujące miejscowości: Jaszczółtowo, Płonkówko, Rojewo, Topola, Żelechlin, Płonkowo, Budziaki, Liszkowo, Wybranowo, Ściborze, Mierogoniewice, Dobiesławice.
Struktura organizacyjna Szkoły Podstawowej w Rojewie obejmuje:
1) Szkoła Podstawowa w Rojewie oddziały „O” i I-VI
2) Szkoła Podstawowa w Rojewie Filia w Liszkowie oddziały „O” i IV-VI
3) Szkoła Podstawowa w Rojewie Filia w Ściborzu oddziały „O” i I - III.
Załącznik nr 2
do Uchwały Nr XIV/111/2004
Rady Gminy Rojewo
z dnia 26 kwietnia 2004 r.
Statut Zespołu Szkół w Rojewie nadany przez
Radę Gminy Rojewo w dniu 26 kwietnia 2004 r.
Postanowienia ogólne
Rozdział I
Przepisy definiujące
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1. Zespół Szkół – należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Rojewie;
2. statucie – należy przez to rozumieć Statucie Zespół Szkół w Rojewie;
3. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 z póź. zm.);
4. dyrektorze, wicedyrektorze, rodzie pedagogicznej, samorządzie uczniowskim, radzie szkoły i radzie rodziców – należy przez to rozumieć organy działające w Zespole Szkół;
5. uczniach i rodzicach – należy przez to rozumieć uczniów zespołu Szkół oraz rodziców lub prawnych opiekunów;
6. wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Zespole Szkół;
7. organie prowadzącym Zespół Szkół – należy przez to rozumieć Gminę Rojewo;
8. organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Zespołem Szkół – należy przez to rozumieć Kujawsko- Pomorskiego Kuratora Oświaty;
Rozdział II
Podstawowe informacje o Zespole Szkół
§ 1.
1. Zespół Szkół w Rojewie jest szkołą publiczną.
2. W skład Zespołu wchodzą:
1) Publiczne Gimnazjum w Rojewie;
2) Szkoła Podstawowa w Rojewie wraz z filiami w Liszkowie i Ściborzu.
3. Siedzibą Zespołu Szkół w Rojewie są obiekty nr 105 i 111 w Rojewie.
4. Ustalona nazwa Zespołu brzmi „Zespół Szkół w Rojewie”.
5. Organem prowadzącym Zespół Szkół jest Gmina Rojewo.
6. Kompetencje organu prowadzącego wykonuje właściwy organ Gminy Rojewo, art. 5c, ustawy o systemie oświaty.
7. Połączenie szkół, o których mowa w ust. 2 nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad szkół, rad rodziców i samorządów uczniowskich połączonych szkół.
8. Zespołowi Szkół nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady i szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
9. Czas trwania cyklu kształcenia w szkole podstawowej wynosi 6 lat.
10. Czas trwania cyklu kształcenia w gimnazjum wynosi 3 lata.
11. Zespół Szkół jest jednostką organizacyjną gminy.
12. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Zespołu Szkół regulują odrębne przepisy.
13. W Zespole Szkół mogą być tworzone środki specjalne, na mocy odrębnych przepisów.
Rozdział III
Cele i zadania Zespołu Szkół
§ 2.
1. Zespół Szkół realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej.
2. Zespół Szkół stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.
3. Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
§ 3.
1. W zakresie działalności dydaktycznej Zespół Szkół realizuje szkolne zestawy programów nauczania, a przez to w szczególności:
a) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do pozytywnego zaliczenia sprawdzianu końcowego i egzaminu;
b) działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań, imprez kulturalnych, imprez sportowych, olimpiad i konkursów;
c) zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności z opanowaniem treści programu nauczania.
2. Zespół Szkół zapewnia bezpłatne nauczenie w zakresie szkolnych planów nauczania.
3. Zespół Szkół zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
§ 4.
1. Zespół Szkół wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
2. W zakresie działalności wychowawczej Zespół Szkół w szczególności :
a) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zadań określonych w ustawie i przepisów do niej wykonawczych, w szczególności w Statucie, stosownie do warunków Zespół Szkół i wieku uczniów;
b) wskazuje alternatywy dla zagrożeń społecznych młodego człowieka;
c) upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości;
d) kształtuje podstawy patriotyczne;
e) sprzyja zachowaniom patriotycznym;
f) umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
g) szanuje indywidualności uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości;
h) budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz Zespołu Szkół i środowiska.
§ 5.
1. Zespół Szkół sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i posiadanych możliwości.
2. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:
a) ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny;
b) sprawowaniu w formach indywidualnych, opieki nad uczniami potrzebującymi takiej opieki.
3. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Zespole Szkół sprawują:
a) podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – nauczyciele prowadzący te zajęcia;
b) podczas przerw – nauczyciele pełniący dyżury.
4. Plan dyżurów nauczycielskich ustala dyrektor, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe Zespołu Szkół.
5. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Zespołu Szkół, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez Zespół Szkół, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz za zgodą dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice jeżeli posiadają wymagane kwalifikacje.
6. Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Zespół Szkół określają odrębne przepisy.
§ 6.
1. Indywidualne formy opieki nad uczniem określają odrębne przepisy.
2. Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli.
3. Decyzje w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
4. Zadania wychowawcy określają odrębne przepisy.
Rozdział IV
Wewnątrzszkolny system oceniania
§ 7.
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowania oceny.
2. Szczególne cele i treści oceniania wewnątrzszkolnego regulują odrębne przepisy.
3. W klasach I-III szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna oraz ocena z zachowania są ocenami opisowymi.
4. Obowiązująca skala ocen podlega opublikowaniu w sposób zwyczajowo przyjęty w połączonych szkołach.
5. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
Rozdział V
Zarządzanie Zespołem Szkół
§ 8.
1. Zadania i kompetencje organu prowadzącego Zespół Szkół oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Zespołem, określają odrębne przepisy.
2. Organy o których mowa w ust. 1, mogą ingerować w działalność Zespołu Szkół wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie.
3. Zespołem Szkół kieruje dyrektor, przy pomocy wicedyrektora.
4. Kolegialnymi organami połączonych szkół w zakresie realizacji ich statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki są rady pedagogiczne.
5. W połączonych szkołach działają organy samorządu uczniowskiego, rady rodziców oraz rady szkół jeżeli zostały utworzone zgodnie z unormowaniami ustawy.
6. Działające w połączonych szkołach organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.
§ 9.
1. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał organów statutowych połączonych szkół, jeżeli są niezgodne z przepisami prawa.
2. O wstrzymaniu wykonania uchwał dyrektor niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
3. Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w szkołach organami regulują odrębne przepisy.
§ 10.
1. Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół Szkół.
2. Postępowanie, o którym mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
3. Do zadań dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy Zespołu Szkół.
4. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Zespołu Szkół.
5. Szczegółowe zadania dyrektora określają odrębne przepisy.
6. Dyrektor jest przedstawicielem Zespołu Szkół na zewnątrz oraz w sprawach wynikających z ustawy organem prowadzącym postępowanie administracyjne w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego.
7. Zadania związane z pełnieniem funkcji oraz tryb ich realizacji określają odrębne przepisy.
8. W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z organami statutowymi Zespołu Szkół.
9. W Zespole Szkól tworzy się stanowisko wicedyrektora oraz inne stanowiska kierownicze, zgodnie z odrębnymi przepisami.
10. Powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje dyrektor, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Zespół Szkół, rad pedagogicznych oraz rady szkół, jeżeli zostały powołane.
11. Szczegółowe zadania tych stanowisk określają odrębne przepisy.
Rada pedagogiczna
§ 11.
1. W Zespole Szkół działają rady pedagogiczne połączonych szkół.
2. W skład rad pedagogicznych wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w połączonych szkołach.
3. Przewodniczącym rad pedagogicznych w połączonych szkołach jest dyrektor Zespołu Szkół.
4. Zasady funkcjonowania rad pedagogicznych określają regulaminy działalności uchwalone przez rady pedagogiczne połączonych szkół, normujące w szczególności następujące zagadnienia:
a) sposób przygotowania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania posiedzeń rady pedagogicznej;
b) wewnętrzną organizację rady pedagogicznej;
c) kompetencje przewodniczącego rady pedagogicznej;
d) zasady dopuszczania do udziału w pracach rady pedagogicznej osób nie będących członkami tego organu szkoły;
e) kompetencje stanowiące oraz opiniujące rad pedagogicznych określają odrębne przepisy.
§ 12.
1. W Zespole Szkół może zostać utworzona rada szkoły.
2. Zasady utworzenia oraz funkcjonowania rady szkoły regulują odrębne przepisy.
3. Dotychczasowe rady szkół jeżeli zostały powołane działają zgodnie z ustawą, statutami połączonych szkół oraz regulaminami ich działalności.
Rada Rodziców
§ 13.
1. W Zespole Szkół może zostać utworzona rada rodziców.
2. W połączonych szkołach działają rady rodziców.
3. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów szkoły.
4. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania rady rodziców, określa regulamin.
5. Dyrektor zapewnia radzie rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z radą rodziców.
6. Kompetencje rady rodziców określają odrębne przepisy.
7. Rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł, przeznaczane na wspieranie statutowej działalności szkoły.
8. Zasady wydatkowania środków funduszu określa regulamin działalności rady rodziców.
Samorząd Uczniowski
§ 14.
1. Wszyscy uczniowie Zespołu Szkół, z mocy prawa, tworzą samorząd uczniowski.
2. Zasady wybierania, działania oraz kompetencje organów samorządu uczniowskiego określają odrębne przepisy oraz regulamin.
3. W połączonych szkołach działają samorządy uczniowskie.
4. Dyrektor zapewnia organom samorządów uczniowskich organizacyjne, w tym lokalowe warunki działania oraz stale współpracuje z tymi organami poprzez ich opiekunów.
Rozdział VI
Organizacja nauczania w Zespole Szkół
§ 15.
1. Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego jednej klasy jest rok szkolny.
2. Termin rozpoczęcia i kończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego.
3. Podstawę organizacji pracy Zespołu Szkół w danym roku szkolnym stanowią ustalone przez dyrektora i zaopiniowane przez rady pedagogiczne połączonych szkół:
a) szkolne plany nauczania
b) arkusz organizacji nauczania
c) tygodniowy rozkład zajęć
4. Szkolne plany nauczania ustala się dla danego etapu edukacyjnego, z wyodrębnieniem
każdego roku szkolnego oraz ze wskazaniem przeznaczenia godzin do dyspozycji dyrektora, na podstawie ramowego planu nauczania, określonego w odrębnych przepisach.
5. Szczegółowa organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacji Zespołu Szkół opracowany na podstawie szkolnego planu nauczania oraz z uwzględnieniem planu finansowego Zespołu Szkół.
6. Arkusz organizacji Zespołu Szkół zatwierdza organ prowadzący po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
7. W arkuszu organizacyjnym Zespołu Szkół zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników, ogólną liczbę godzin edukacyjnych, finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Zespół Szkół.
8. Organizację stałych, obowiązkowych i nieobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Zespołu Szkół, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
9. Zasady tworzenia, treść i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne przepisy.
Rozdział VII
Formy działalności edukacyjnej
§ 16.
1. Zespół Szkół może prowadzić oddziały specjalne.
2. Formę, organizację oraz funkcjonowanie tych oddziałów określają odrębne przepisy.
3. Podstawową formą pracy Zespołu Szkół są zajęcia edukacyjne, prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.
4. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
5. W uzasadnionych przypadkach dyrektor Zespołu Szkół może ustalić inny czas trwania zajęć edukacyjnych, nie dłuższy jednak niż 60 minut i nie krótszy niż 30 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
6. W czasie trwania zajęć edukacyjnych organizuje się przerwy między lekcyjne.
7. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu Szkół jest oddział.
8. Szczegółową organizację oddziałów oraz podział na grupy określają odrębne przepisy.
9. Niektóre elementy obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zwłaszcza w ramach kształcenia zintegrowanego oraz ścieżki edukacyjnej, jeżeli jest to uzasadnione celami tych zajęć, a także zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym, w grupach oddziałowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
10. Zespół Szkół może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną.
11. Szczegółowe zasady organizacji innowacyjnej i eksperymentalnej określają odrębne przepisy.
12. Pozalekcyjną formą wychowawczo- opiekuńczej działalności Zespołu Szkół jest świetlica.
13. Zajęcia w świetlicy realizuje się zgodnie z rocznym planem pracy Zespołu Szkół.
14. Ze świetlicy mogą korzystać uczniowie, którzy ze względu na organizację dojazdów do szkoły lub czas pracy swoich rodziców muszą dłużej przebywać w szkole, a także inni uczniowie za zgodą dyrektora Zespołu Szkół.
15. Zajęcia w świetlicy prowadzone są w grupach wychowawczych, liczących nie więcej niż 25 uczniów.
16. Szczegółową organizację i funkcjonowanie świetlicy określają odrębne przepisy.
17. Biblioteka jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań edukacyjnych Zespołu Szkół, doskonaleniu warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
18. Szczegółową organizację i funkcjonowanie biblioteki szkolnej określają odrębne przepisy.
Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu Szkół
§ 17.
1. W Zespole Szkół zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników Zespołu Szkół określają odrębne przepisy.
3. Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Zespołu Szkół oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.
4. Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych mają obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, a także o szanowanie godności osobistej uczniów.
5. Obowiązkiem każdego nauczyciela jest bezstronne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów.
6. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych uczniów.
7. Szczegółowe zadania i obowiązki nauczyciela określają odrębne przepisy.
8. Nauczyciele uczestniczą w pracach rady pedagogicznej.
9. Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy posiedzeń rady pedagogicznej na zasadach określonych w ustawie.
10. Zasady i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczyciela określają odrębne przepisy.
11. W Zespole Szkół mogą funkcjonować nauczycielskie zespoły oddziałowe, przedmiotowe, problemowo – zadaniowe oraz wychowawcze.
12. Cele i zadania zespołów, o których mowa w ust. 11 określają odrębne przepisy.
13. W Zespole Szkół mogą być zatrudnieni specjaliści z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
14. Zasady zatrudniania oraz zakres zadania i obowiązki specjalistów, o których mowa w ust. 13 określają odrębne przepisy.
15. Zakres zadań i obowiązków innych pracowników Zespołu Szkół określają odrębne
przepisy.
Uczniowie
§ 18.
1. Zespół Szkół przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
2. O przyjęciu uczniów do wszystkich klas decyduje dyrektor Zespołu Szkół.
3. Do Zespołu Szkół przyjmuje się:
a) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie Zespołu Szkół;
b) na prośbę rodziców dzieci zamieszkałe poza obwodem Zespołu Szkół, jeżeli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca.
4. Przyjęcie do Zespołu Szkół dziecka spoza obwodu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w którym dziecko mieszka.
5. Prawa i obowiązki ucznia regulują odrębne przepisy.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 19.
1. Zespół Szkół używa pieczęci urzędowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Zespół Szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład zawierającą nazwę Zespołu.
3. Tablice i stemple połączonych szkół powinny mięć u góry nazwę Zespołu Szkół, a u dołu nazwę szkoły.
4. W świadectwach szkoły i innych dokumentach wydawanych przez szkołę wchodzącą w skład Zespołu Szkół umieszczona jest pieczęć urzędowa.
5. Zespół Szkół może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
6. Działalność związków zawodowych z Zespole Szkół określają odrębne przepisy.
7. Zmiany w statucie dokonuje się zgodnie z odrębnymi przepisami.
8. W zakresie spraw uregulowanych odmiennie w statucie Zespołu Szkół w Rojewie, tracą moc postanowienia zawarte w statutach połączonych szkół.
9. Zespół Szkół prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w
odrębnych przepisach.
10. Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób
dokonywania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne
przepisy.