Uchwała Nr VII/57/2003
Rady Gminy Rojewo
z dnia 27 czerwca 2003 r.
w sprawie: przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003r.
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.)
Rada Gminy
uchwala, co następuje:
§ 1
Przyjąć Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003 - stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały zleca się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych Gminy. Realizacja zadań prowadzona jest w oparciu o Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, uchwalanego corocznie przez Radę Gminy.
Załącznik do
Uchwały Nr VII/57/2003
z dnia 27 czerwca 2003 r.
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI
I ROZWIAZYWANIA
PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH
W ROJEWIE
NA ROK 2003
I. Wstęp
Alkohol spożywany w nadmiernych ilościach może być dla wielu ludzi źródłem poważnych problemów, które z czasem stają się problemami nas wszystkich, bo wszyscy musimy za nie płacić.
Zatem w naszym wspólnym interesie jest nauczyć się, jak radzić sobie z tymi kłopotami, jak racjonalnie i efektywnie gospodarować środkami i w jaki sposób starać się o społeczną aprobatę dla tych działań.
Stajemy, bowiem w obliczu zjawiska o przerażających rozmiarach i proporcjach, nie tylko, dlatego, że duża jest liczba straconych istnień ludzkich, ale również, dlatego, że problem alkoholizmu coraz bardziej dotyka młode pokolenie, nierzadko dzieci.
Wszyscy z niepokojem odnotowujemy wyraźnie zwiększające się nadużywanie alkoholu. Odnotowujemy niezgodną z prawem sprzedaż alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym.
Skuteczne przeciwdziałanie oraz zapobieganie takim problemom wymaga współpracy i zaangażowania wielu instytucji i środowisk.
Nadal niewystarczający jest wkład na rzecz wychowania w trzeźwości alkoholowych rozwiązywania problemów alkoholowych takich instytucji jak administracja, samorządy, szkoły, służba zdrowia, policja, w konsekwencji, czego alkohol stał się obecnie dostępny zawsze, wszędzie i dla wszystkich.
Niezbędny jest, zatem kompleksowy i zintegrowany program działania, którym jest prezentowany Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003.
II. Cel Programu
Celem niniejszego opracowania jest wnikliwa ocena i diagnoza stanu problemów alkoholowych w Gminie, z rozpoznaniem i wyeksponowaniem faktów sprzyjających występowaniu i rozwoju zjawiska oraz przedstawienie bazy, zasobów i działań zmierzających do łagodzenia problemu i jego skutków.
Priorytetowe cele programu realizowane są w trzech kierunkach i obejmują:
- zapobieganie powstaniu uzależnień od alkoholu,
- zmiejszanie rozmiarów aktualnie istniejących problemów alkoholowych.
III. Diagnoza i ocena stanu zagrożenia
Gmina Rojewo położona jest w środkowej części województwa kujawsko-pomorskiego. Obejmuje obszar 12.021 ha, zamieszkały przez 4.678 osób, w tym 1.515 dzieci i młodzieży do lat 18. Do gminy należy 28 wsi. W skład gminy wchodzi 17 sołectw. Gmina graniczy z gminami: Gniewkowo, Inowrocław, Złotniki Kujawskie oraz Solec Kujawski.
Pod względem demograficznym należy do małych gmin w województwie. Jest gminą typowo rolniczą. Na terenie gminy znajduje się Gimnazjum, 3 Szkoły Podstawowe i 1 Filia: w Ściborzu.
Do Gimnazjum uczęszcza 215 dzieci, natomiast do szkół podstawowych ogółem 455 dzieci.
Na terenie Gminy znajdują się 2 ośrodki zdrowia.
Wysoki poziom bezrobocia ma istotny wpływ na stan problemów alkoholowych.
Obecnie w Gminie zarejestrowanych jest 536 bezrobotnych, w tym 265 kobiet.
W Gminie jest 43 rodzin patologicznych. Wszystkie te rodziny objęte są pomocą udzielaną przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Rojewie.
Z raportu Komisariatu Policji w Gniewkowie :
1. Interwencje domowe związane z nadużywaniem alkoholu - 30;
2. Zatrzymanych do wytrzeźwienia w Izbie Wytrzeźwień - 16 ;
3. Zatrzymanych uprawnień do prowadzenia pojazdów - 15 .
Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczona do spożycia poza miejscem sprzedaży (stan na 31.12.2002r):
- do 4,5% oraz piwo - 14 punktów
- od 4,5% do 18% - 13 punktów
- powyżej 18% - 8 punktów.
Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczona do spożycia w miejscu sprzedaży (stan na 31.12.2002r):
- do 4,5% oraz piwo - 3 punktów
- od 4,5% do 18% - 3 punktów
- powyżej 18% - 3 punktów.
Na jeden punkt sprzedaży napojów alkoholowych przypada 274 mieszkańców.
IV Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w
Rojewie w 2002 roku
1. Wnioski skierowane do Komisariatu Policji o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych u osób nadużywających alkohol - 2;
2. Wnioski o wydanie opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu - 3;
3. Wywiady środowiskowe w rodzinie - 7;
4. Posiedzenia Komisji - 11;
5. Ilość osób objętych dozorem kuratora-14;
W ciągu ostatnich lat wzrasta spożycie alkoholu oraz rozmiary szkód spowodowane nadużywaniem napojów alkoholowych.
V. Kierunki działania oraz zadania do realizacji Programu
Profilaktyka i terapia.
A. Profilaktyka i terapia kierowana do dzieci i młodzieży z terenu Gminy:
- realizacja programu profilaktycznego w Szkołach Podstawowych oraz Gimnazjum, np. „ Spójrz inaczej”, „ Niebieska skrzynka”- realizowanego przez dzielnicowego, „Elementarz 7 kroków”;
- prowadzenie dla dzieci i młodzieży programów edukacyjno-rozwojowych;
- inne formy działalności profilaktycznej dla dzieci i młodzieży, np. kierowanie dzieci na obozy terapeutyczne, organizowanie letniego wypoczynku, konkursy,
spektakle teatralne;
- uruchomienie świetlicy środowiskowej w Szkole Podstawowej w Rojewicach;
- wspieranie działalności istniejącej świetlicy środowiskowej w Gimnazjum w
Rojewie.
B. Działania profilaktyczne, edukacyjne i terapeutyczne kierowane do społeczności lokalnej w celu zapobiegania procesom uzależnienia:
- współpraca z Ośrodkiem Profilaktyki, Wczesnej Terapii Uzależnień i Opieki
nad Nietrzeźwymi w Inowrocławiu w ramach działań profilaktycznych;
C. Informacja i propaganda:
- rozwijanie współpracy z Policją, GOPS i szkołami z terenu Gminy;
- realizowanie programu „ Bezpieczna szkoła” i „ Bezpieczna droga do szkoły”
w Gminie;
- zakup literatury fachowej na temat wiedzy o chorobie alkoholowej i narkomanii,
prenumerata czasopism i materiałów edukacyjnych.
D. Szkolenia z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych:
- podnoszenie kwalifikacji realizatorów gminnego programu;
- organizowanie kursów i szkoleń służących podnoszeniu kwalifikacji osób biorących udział w rozwiązywaniu problemów alkoholowych, w szczególności: administracji, pracowników GOPS, służby zdrowia, policji, nauczycieli;
- organizowanie szkoleń dla osób ubiegających się o wydanie zezwolenia na
sprzedaż napojów alkoholowych;
- współpraca z innymi instytucjami i placówkami zajmującymi się problemami alkoholowymi na terenie województwa, polegająca na organizowaniu i uczestniczeniu we wspólnych szkoleniach, warsztatach doskonalących, treningach psychologicznych;
E. Zadania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
1. Komisja wypełnia zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zadania te obejmują:
- opiniowanie, inicjowanie i nadzorowanie wykonania gminnego Programu;
- współpraca z koordynatorem przy konstruowaniu projektu gminnego Programu;
- kierowanie na badania w przedmiocie uzależnienia od alkoholu;
- opiniowanie decyzji o wydanie zezwolenia oraz o cofaniu zezwolenia na sprzedaż alkoholu;
- prowadzenie kontroli wraz z innymi organami uprawnionymi, przestrzegania warunków sprzedaży i podawania napojów alkoholowych;
2. Członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za pracę i udział w posiedzeniu otrzymywać będą diety w wysokości 50,00 zł. netto.
VI. Szczegółowe zasady wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
1. Ustalenie czy punkt spełnia warunki sprzedaży i usytuowania wynikające z przepisów Ustawy oraz Uchwał Rady Gminy. Wymaga jego oględzin oraz ustalenia jego lokalizacji przez pracownika Urzędu Gminy;
2. Wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych powinno nastąpić po uprzednim uzyskaniu opinii Rady Sołeckiej danej wsi, w której ma być prowadzona sprzedaż;
3. W treści zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych należy uwzględnić warunki z jej korzystania;
4. Zasady określone w pkt. 2 nie mają zastosowania w przypadku wydania zezwoleń na sprzedaż jednorazową;
5. Negatywna opinia mieszkańców (sołectwa) powinna zawierać uzasadnienie;
6. Podmiot gospodarczy zobowiązany jest do uczestniczenia w szkoleniu w zakresie problematyki alkoholowej.
VII. Szczegółowe zasady cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży.
1. W przypadku, gdy podstawą cofnięcia zezwolenia są okoliczności, o których mowa w art. 18 ust 7 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, to cofnięcie zezwolenia wymaga opinii Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
2. Przez nieprzestrzeganie zasad obrotu napojami alkoholowymi zawartymi w Ustawie należy rozumieć nie tylko sprzedaż alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym, ale również:
- sprzedaż i podawanie alkoholu na kredyt lub pod zastaw;
- prowadzenie reklamy napojów alkoholowych;
- brak w miejscu sprzedaży informacji o szkodliwości spożywania napojów
alkoholowych;
3. Przez zakłócenie porządku publicznego należy rozumieć czyny zabronione przez obowiązujące prawo jako wykroczenia lub przestępstwa, wymierzone przeciwko życiu, zdrowiu, godzące w nietykalność osobistą, w prawo do spokoju i wypoczynku lub skierowane przeciwko mieniu.
4. Przez zakłócenie porządku publicznego zaistniałe w miejscu i okolicy punktu sprzedaży należy rozumieć zdarzenia pozostające w związku przyczynowo-skutkowym pomiędzy sprzedażą napojów alkoholowych i zajściach mających charakter naruszeń norm prawnych i moralnych.
VIII. Kontrola przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi.
1. Kontrola zasad obrotu napojami alkoholowymi wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz postanowień Rady Gminy w Rojewie, może zostać przeprowadzona w związku ze skargą grupy mieszkańców gminy, sołectwa, organów Policji lub z inicjatywy organu kontrolnego.
2. W czynnościach kontrolnych mogą uczestniczyć członkowie Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
PLANOWANE ZADANIA
DO REALIZACJI
W RAMACH PROGRAMU
NA 2003r.
IX.
Lp Zadania Koszt realizacji
1. Szkolenia dla członków komisji 1.000,00 zł
2. Dofinansowanie na wypoczynek letni dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym 7.500,00 zł
3. Spektakle szkolne 1.200,00 zł
4. Lecznictwo odwykowe - pokrywanie kosztów opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholufinansowanie programów profilaktycznych skierowanych przez Ośrodek Wczesnej Terapii Uzależnień Alkoholowych 600,00 zł 300,00 zł
5. Diety członków komisji 3.500,00 zł
6. Zakup folderów, czasopism 1.500,00 zł
7. Zakup wyposażenia świetlic 2.800,00 zł
8. Konkurs profilaktyczny przeprowadzony w szkołach 500,00 zł
9. Telefon dla ofiar przemocy „Niebieska Linia” przekazane zgodnie z umową Nr ZS.IV.0116-POR z dnia 15.02.2000r.- 0,03 gr. od mieszkańca 143,00 zł
10. Działalność świetlic środowiskowych 5.096,52 zł
11. Wynagrodzenia osobowe pracowników 15.520,00 zł
12. Ubezpieczenia społeczne 2.668,00 zł
13. Materiały biurowe 672,48 zł
RAZEM: 43.000,00 zł