UCHWAŁA NR XVIII/138/2004
RADY GMINY ROJEWO
Z DNIA 29 PAŹDZIERNIKA 2004 R.
zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Statutu Kujawsko - Pałuckiego Związku Miast i Gmin
Na podstawie art. 67 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203), uchwala się co następuje:
§ 1. W załączniku do uchwały Nr XII/98/2004 Rady Gminy Rojewo z dnia 20.02.2004 r. w sprawie przyjęcia Statutu Kujawsko - Pałuckiego Związku Miast i Gmin wprowadza się następujące zmiany:
1. w § 1 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Do Związku mogą przystępować inne gminy na zasadach określonych w rozdziale 9."
2. w § 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) realizacja przedsięwzięć gospodarczych zarówno krajowych, jak i we współpracy z podmiotami zagranicznymi w zakresie zadań Związku;"
3. w § 26 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Głosowanie na sesjach Zgromadzenia jest jawne, chyba że obowiązek tajnego głosowania wynika z ustaw."
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
DO UCHWAŁY NR XVIII/138/2004
RADY GMINY ROJEWO
z dnia 29 października 2004 r.
Wywołanie uchwały wprowadzającej zmiany w Statucie Kujawsko - Pałuckiego Związku Miast i Gmin wynika z pisma Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, w którym organ rejestrowy wskazuje na konieczność dokonania zmian w treści Statutu, które umożliwią rejestrację Związku.
Inicjatorem wywołania uchwały jest Wójt Gminy Rojewo
ZAŁĄCZNIK
DO UCHWAŁY NR XVIII/138/2004
RADY GMINY ROJEWO
z dnia 29 października 2004 r.
STATUT
KUJAWSKO – PAŁUCKIEGO ZWIĄZKU MIAST I GMIN
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.Kujawsko – Pałucki Związek Miast i Gmin, zwany dalej Związkiem, tworzą gminy:
1) Gmina Barcin;
2) Gmina Dąbrowa;
3) Gmina Dąbrowa Biskupia;
4) Gmina Gniewkowo;
5) Gmina Inowrocław;
6) Miasto Inowrocław;
7) Gmina Jeziora Wielkie;
8) Gmina Kruszwica;
9) Gmina Pakość;
10) Gmina Rojewo;
11) Gmina Strzelno.
2. Siedzibą Związku jest miasto Inowrocław.
3. Czas trwania Związku jest nieoznaczony.
4. Do Związku mogą przystępować inne gminy na zasadach określonych w rozdziale 9.
§ 2. Do zadań Związku należy:
1) programowanie i realizacja regionalnej polityki ochrony środowiska, poprzez:
a) działania na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego, w tym w zakresie gospodarki odpadami, gospodarki wodno –ściekowej i ochrony przyrody,
b) racjonalną gospodarkę zasobami materialnymi i niematerialnymi,
c) podejmowanie proekologicznych kierunków rozwojowych, w tym rozwój i promocja turystyki, oraz pozyskiwanie niezbędnych środków finansowych na te cele,
d) tworzenie warunków do inwestowania na obszarze gmin – członków Związku;
2) wspólne działanie w sferze administracyjnej, społecznej, oświatowej, kulturalnej, środków masowego przekazu oraz kontaktów z zagranicą;
3) realizacja przedsięwzięć gospodarczych zarówno krajowych, jak i we współpracy z podmiotami zagranicznymi w zakresie zadań Związku;
4) reprezentowanie interesów członków Związku na forum krajowym i międzynarodowym;
5) prowadzenie działalności wydawniczej, szkoleniowej, konsultingowej i promocyjnej dla potrzeb członków Związku i regionów;
6) tworzenie lepszych warunków dla rozwoju turystyki poprzez:
a) poprawę estetyki regionu,
b) zwiększanie atrakcyjności regionu dla turystyki,
c) budowę i modernizację dróg i ścieżek rowerowych,
d) polepszanie informacji o regionie,
e) polepszanie i rozwój infrastruktury turystycznej,
f) tworzenie oferty turystycznej,
g) monitoring ruchu turystycznego,
h) promocję i rozwijanie nowych form turystyki,
i) pozyskiwanie inwestorów,
j) pozyskiwanie zewnętrznych środków finansowych,
k) publikację materiałów promocyjnych,
l) organizację imprez turystyczno – rekreacyjnych i sportowych.
Rozdział 2
Organy Związku
§ 3. Organami Związku są:
1) Zgromadzenie Związku, zwane dalej Zgromadzeniem, jako organ stanowiący i kontrolny Związku;
2) Zarząd Związku, zwany dalej Zarządem, jako organ wykonawczy związku.
§ 4. 1. Działalność organów Związku jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów Związku obejmuje, w szczególności, prawo obywateli do:
1) uzyskiwania informacji;
2) wstępu na sesje Zgromadzenia i posiedzenia komisji;
3) dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym:
a) protokołów z sesji Zgromadzenia,
b) protokołów z posiedzeń komisji i Zarządu,
c) uchwał Zgromadzenia i Zarządu,
d) rejestrów uchwał, o których mowa w lit. c;
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 3, lit. a i b, podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu, zgodnie ze Statutem.
4. Dokumenty udostępnia się w Biurze Związku. Obywatel może przeglądać dokumenty oraz sporządzać z nich notatki, odpisy i wyciągi.
5. Realizacja uprawnień określonych w ust. 4 może odbywać się wyłącznie w Biurze Związku, w czasie jego pracy, w pomieszczeniu wskazanym przez uprawnionego pracownika Biura i w jego obecności.
6. Obywatel może żądać wykonania kopii wskazanego przez niego dokumentu, a także uwierzytelnienia tej kopii oraz sporządzonych przez siebie odpisów i wyciągów.
7. Wykonanie kopii, o której mowa w ust. 6, jest odpłatne. Wysokość opłaty ustala Zarząd na poziomie nie przekraczającym rzeczywistych kosztów jej wykonania.
§ 5.1. Wyłączenie jawności następuje na podstawie uchwały organu wskazującej podstawę prawną oraz powody, ze względu których, następuje wyłączenie jawności.
2. W przypadku wyłączenia jawności na sali obrad mogą być obecni tylko członkowie organu, a także inne osoby, których obecność jest konieczna ze względu na przedmiot obrad.
Rozdział 3
Zgromadzenie Związku
§ 6.1. W skład Zgromadzenia wchodzą wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) gmin uczestników Związku lub inni przedstawiciele wyznaczeni przez rady gmin, zgodnie z art. 70 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zwanej dalej ustawą.
2. Każdej gminie przysługują w Zgromadzeniu dwa głosy.
3. Dodatkowych przedstawicieli w liczbie po jednym wyznaczają zainteresowane rady gmin.
§ 7.1. Kadencja Zgromadzenia trwa 4 lata i pokrywa się z kadencją rad gmin.
2. Pierwsza kadencja Zgromadzenia upłynie z końcem kadencji rad gmin wybranych na kadencję w latach 2002 - 2006.
§ 8. Do wyłącznej właściwości Zgromadzenia należy:
1) uchwalanie i zmiana Statutu;
2) wybór i odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Zgromadzenia;
3) wybór i odwołanie Zarządu;
4) określanie kierunków działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
5) ustalanie wysokości wynagrodzenia dla członków Zarządu i wysokości diet dla członków Zgromadzenia;
6) uchwalanie budżetu Związku, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia Zarządowi absolutorium z tego tytułu;
7) ustalanie wysokości i rodzaju świadczeń na rzecz Związku;
8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości Związku oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Zgromadzenia,
b) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
c) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym;
d) tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych Związku oraz wyposażania ich w majątek,
e) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania w roku budżetowym;
8) podejmowanie uchwał w sprawach przystąpienia nowego członka do Związku oraz wykluczenia członka ze związku;
9) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych Statutem do kompetencji Zgromadzenia;
10) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
§ 9.1. Uchwały Zgromadzenia podejmowane są bezwzględną większością statutowej liczby członków Zgromadzenia.
2. Bezwzględna większość statutowej liczby członków Zgromadzenia oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę statutowego składu członków Zgromadzenia, a zarazem tej połowie najbliższą.
§10.1. Zgromadzenie wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Zgromadzenia w głosowaniu tajnym.
2. Zasady i tryb wyboru określają przepisy rozdziału 7.
3. Jeżeli osoba pełniąca funkcję, o której mowa w ust. 1, utraciła członkostwo w Zgromadzeniu, z dniem utraty członkostwa przestaje pełnić funkcję w Zgromadzeniu, na którą została wybrana.
§ 11.1. Zadaniem Przewodniczącego Zgromadzenia jest wyłącznie organizowanie pracy Zgromadzenia oraz prowadzenie obrad Zgromadzenia.
2. Przewodniczący Zgromadzenia w szczególności:
1) zwołuje sesje Zgromadzenia;
2) ustala porządek obrad;
3) czuwa nad przygotowaniem materiałów na sesje, zaprasza gości do udziału w sesji;
4) przewodniczy obradom i czuwa nad ich przebiegiem, w tym:
a) otwiera i zamyka sesję,
b) sprawdza kworum na początku sesji, a w trakcie jej trwania, w przypadkach budzących wątpliwości lub na wniosek,
c) udziela głosu i odbiera go,
d) zarządza i przeprowadza głosowania;
5) podpisuje uchwały, protokoły z sesji i inne dokumenty;
6) przekazuje lokalnym mediom informacje dotyczące pracy Zgromadzenia.
3. W razie nieobecności Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
§ 12.1. Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu oraz jednostek organizacyjnych utworzonych w celu wykonywania zadań Związku; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa rozdział 5.
3. Zgromadzenie może ze swego grona powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania i skład osobowy.
4. Do posiedzeń komisji, o których mowa w ust.3, oraz przeprowadzania czynności kontrolnych stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 5.
5. Przepis § 10 ust. 3 stosuje się odpowiednio do członków komisji, o których mowa w ust. 1 i 3.
Rozdział 4
Tryb pracy Zgromadzenia
§ 13.1. Zgromadzenie rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji.
2. Zgromadzenie obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
3. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 statutowego składu Zgromadzenia, Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Do wniosku o zwołanie sesji winien być dołączony porządek obrad wraz z projektami uchwał.
§ 14.1. Pierwszą sesję Zgromadzenia pierwszej kadencji zwołuje Prezydent Miasta Inowrocławia, a pierwszą sesję kolejnych kadencji zwołuje Przewodniczący Zgromadzenia poprzedniej kadencji.
2. Sesję, o której mowa w ust. 1, prowadzi do czasu wyboru Przewodniczącego zgromadzenia, najstarszy wiekiem członek Zgromadzenia.
3. Na pierwszej sesji Zgromadzenia dokonuje się wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Zgromadzenia oraz wyboru Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
§ 15. 1. 0 sesji zawiadamia się członków Zgromadzenia pisemnie lub w inny skuteczny sposób co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad, a w przypadku sesji zwoływanej na podstawie § 13 ust.3, termin zawiadomienia ulega skróceniu do 5 dni.
2. Zawiadomienie o sesji winno zawierać:
1) miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji;
2) porządek obrad.
3. Do zawiadomienia dołącza się niezbędne materiały na sesję, w szczególności projekty uchwał.
4. Do zachowania terminów, o których mowa w ust. 1, wlicza się dzień sesji.
§ 16. 1. Przewodniczący Zgromadzenia zaprasza na sesję Przewodniczącego Zarządu i jego Zastępcę oraz przedstawicieli lokalnych środków masowego przekazu.
2. Na zaproszenie Przewodniczącego w sesjach mogą brać udział przedstawiciele instytucji oraz organizacji społecznych, a także inne osoby.
3. Do zawiadomienia o sesji osób wymienionych w ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio
postanowienia § 15.
§ 17. 1. Przygotowanie materiałów na sesję, w tym projektów uchwał należy, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 1, do Zarządu.
2. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:
1) Przewodniczącemu Zgromadzenia;
2) komisjom Zgromadzenia;
3) członkom Zgromadzenia w liczbie nie mniejszej niż 1/4 statutowego składu Zgromadzenia;
4) Zarządowi.
3. Podmioty określone w ust. 2 pkt 1 - 3, mają prawo do:
1) samodzielnego zgłoszenia i opracowania projektu uchwały; albo
2) zgłoszenia inicjatywy uregulowania w uchwale określonej sprawy; wszystkie czynności związane z wykonaniem inicjatywy uchwałodawczej odbywać się będą w trybie określonym w ust. 1.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, projekt uchwały podlega, poza wymaganymi prawem opiniami, również zaopiniowaniu przez Zarząd.
§ 18. 1. Projekt uchwały powinien zawierać w szczególności:
1) przedmiot uchwały;
2) podstawę prawną;
3) regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały;
4) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały, jeśli uchwała wymaga wykonania;
4) przepisy przejściowe i derogacyjne;
5) określenie terminu wejścia w życie uchwały.
2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie, które powinno:
1) wyjaśniać cel i przewidywane skutki podjęcia uchwały, w tym skutki finansowe;
2) przedstawiać aktualny stan faktyczny i prawny w sprawie, której dotyczy projekt uchwały lub wskazywać różnicę pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym.
3. Projekt uchwały wniesionej na sesję wymaga opinii formalnoprawnej radcy prawnego o zgodności projektowanej uchwały z prawem. W przypadku uchwał, które mogą wywołać skutki finansowe wymagana jest opinia Skarbnika.
4. Do projektu uchwały dołącza się wymagane prawem opinie.
§ 19.1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Jednakże Zgromadzenie może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie na kolejnym posiedzeniu.
2. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Zgromadzenia. W przypadku nieobecności Przewodniczącego czynności wymienione w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący.
3. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przystępuje do ustalenia porządku obrad; w punkcie tym następuje zgłaszanie wniosków o dokonanie zmian w porządku obrad, co nie wyklucza złożenia wniosku o zmianę porządku obrad w innym punkcie porządku obrad.
4. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić każdy członek Zgromadzenia obecny na Zgromadzeniu oraz pozostałe podmioty, którym przysługuje inicjatywa uchwałodawcza.
5. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku. Przedmiotem wystąpień na sesji mogą być tylko sprawy objęte porządkiem obrad.
6. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza ustaloną kolejnością. Prawo zabrania głosu poza ustaloną kolejnością przysługuje Przewodniczącemu Zarządu i jego Zastępcy oraz w sprawie zgłoszenia wniosku formalnego, o którym mowa w § 20.
7. Przewodniczący czuwa nad przestrzeganiem Statutu w toku obrad, a zwłaszcza nad sprawnym ich przebiegiem oraz nad zachowaniem powagi i porządku na sali posiedzeń.
§ 20. 1. Wnioskiem formalnym jest wniosek o:
1) stwierdzenie quorum;
2) zmianę porządku obrad;
3) zamknięcie dyskusji;
4) zamknięcie listy mówców;
5) ograniczenie czasu przemówień;
6) zarządzenie imiennego głosowania;
7) wyłączenie jawności obrad;
8) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie obrad;
9) przeliczenie głosów;
10) odesłanie projektu uchwały do komisji;
11) zmianę w sposobie lub porządku przeprowadzenia głosowania.
2. Wnioski w sprawach formalnych Zgromadzenie rozstrzyga niezwłocznie po ich zgłoszeniu, po uprzednim wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnie jednego głosu "za" i głosu przeciwnego.
3. Odrzucony w głosowaniu wniosek formalny nie może być zgłoszony ponownie w toku dyskusji nad tą samą sprawą.
§ 21. 1. Wnioskiem ad vocem jest wniosek:
1) służący do sprostowania wypowiedzi przedmówcy;
2) będący formą realizacji prawa repliki.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być zgłoszony tylko bezpośrednio po wypowiedzi, do której się odnosi.
§ 22. 1. Rozpatrywanie projektu uchwały odbywa się, z zastrzeżeniem ust. 2, według następujących zasad:
1) przedstawienie uchwały przez wnioskodawcę;
2) przedstawienie opinii komisji przez jej przewodniczącego, albo członka komisji wyznaczonego przez przewodniczącego, w przypadku, gdy uchwała podlegała opinii komisji lub opinii Zarządu w przypadku, o którym mowa w § 17 ust. 3.
3) zapytania do projektu uchwały;
4) dyskusja;
5) głosowanie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania. Od tej chwili można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
3. Porządek głosowania jest następujący:
1) głosowanie wniosku o odrzucenie uchwały w całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony;
2) głosowanie wniosku o odesłanie projektu uchwały do komisji;
3) głosowanie poprawek, przy czym:
a) w pierwszej kolejności należy głosować poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach. W przypadku przegłosowania poprawki wykluczającej inne poprawki, poprawek tych nie poddaje się głosowaniu,
b) w przypadku zgłoszenia do tego samego przepisu, kilku poprawek najpierw głosuje się poprawkę najdalej idącą;
4) głosowanie projektu uchwały w całości, ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.
4. Porządek głosowania projektów uchwał i poprawek do nich ustala Przewodniczący.
5. Przewodniczący może odroczyć głosowanie nad całością projektu uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami projektu uchwały lub czy nie są one sprzeczne z przepisami prawa.
§ 23.1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia jest czasem sesji. Postanowienie to dotyczy także sesji, która odbywa się na więcej niż jednym posiedzeniu.
§ 24.1. Z każdej sesji pracownik Biura Związku sporządza protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad. Protokół powinien zawierać w szczególności:
1) określenie numeru, miejsca i daty odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia;
2) imiona i nazwiska przewodniczącego obrad oraz osoby sporządzającej protokół;
3) stwierdzenie prawomocności obrad;
4) imiona i nazwiska członków Zgromadzenia nieobecnych na sesji (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych);
5) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;
6) ustalony porządek obrad;
7) przebieg obrad, a w szczególności: istotną treść wystąpień i głosów w dyskusji, teksty
zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszonych pisemnych wystąpień;
8) przebieg głosowania i jego wyniki;
9) podpis przewodniczącego obrad oraz osoby sporządzającej protokół.
2. Do protokołu dołącza się: listę obecności członków Zgromadzenia, listę zaproszonych gości, protokoły tajnych głosowań wraz kartami do głosowania zabezpieczonymi w odrębnej kopercie, karty głosowania imiennego, zgłoszone na piśmie wnioski nie wygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.
3. Protokół z sesji sporządza się w ciągu 30 dni od zakończenia sesji.
4. Protokół wykłada się do publicznego wglądu w Biurze Związku. Członkowie Zgromadzenia oraz każdy uczestnik sesji biorący udział w dyskusji mogą zgłosić zastrzeżenia, poprawki lub uzupełnienia do sporządzonego protokołu, o których uwzględnieniu lub odrzuceniu rozstrzyga Zgromadzenie.
5. Protokoły z sesji przechowuje się w Biurze Związku.
6. W przypadku nagrywania obrad sesji, nagranie stanowiące podstawę do sporządzenia protokołu przechowuje się w Biurze Związku przez okres nie krótszy niż 3 miesiące od zakończenia sesji, której ono dotyczy.
§ 25. 1. Uchwały, z zastrzeżeniem ust.6, stanowią odrębne dokumenty.
2. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok jej podjęcia. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została podjęta.
3. Uchwały podpisuje Przewodniczący Zgromadzenia.
4. Oryginały uchwał rejestruje się i przechowuje wraz z protokołem z sesji w Biurze Związku.
5. Uchwały podjęte na sesji Przewodniczący Związku przekazuje Przewodniczącemu Zarządu w terminie 3 dni od ich podjęcia.
6. W czasie sesji Zgromadzenie może również podejmować uchwały, w szczególności w sprawach proceduralnych, a także dotyczące przyjęcia sprawozdań lub informacji; w takim przypadku fakt podjęcia uchwały oraz jej treść odnotowuje się w protokole z sesji.
§ 26. 1. W głosowaniu na sesjach biorą udział członkowie Zgromadzenia.
2. Głosowanie na sesjach Zgromadzenia jest jawne, chyba że obowiązek tajnego głosowania wynika z ustaw.
§ 27.1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący.
2. Głosowanie jawne odbywa się przez:
1) podniesienie ręki;
2) użycie kart do głosowania, opatrzonych pieczęcią Zgromadzenia, podpisanych imieniem i nazwiskiem członka Zgromadzenia (głosowanie imienne).
3. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano "za", "przeciw" oraz "wstrzymuję się".
4. O przeprowadzeniu głosowania imiennego decyduje Zgromadzenie. Głosowanie imienne odbywa się w ten sposób, że członkowie Zgromadzenia kolejno, w porządku alfabetycznym, wyczytywani przez Przewodniczącego podają mu swoją kartę do głosowania, o której mowa w ust. 2 pkt 2, a Przewodniczący odczytuje treść głosowania.
5. Wyniki głosowania ogłasza Przewodniczący. Wyniki głosowania są ostateczne i nie mogą być przedmiotem dyskusji, z zastrzeżeniem ust. 6. Wyniki głosowania odnotowuje się w protokole z sesji.
6. W razie, gdy wynik głosowania jawnego budzi uzasadnione wątpliwości, zwłaszcza co do przebiegu głosowania, obliczenia jego wyników albo wprowadzenia w błąd co do sposobu (zasad) głosowania, Zgromadzenie może dokonać reasumpcji głosowania. Reasumpcji głosowania nie podlegają wyniki głosowania imiennego.
7. Wniosek o reasumpcję głosowania może być złożony tylko na tym posiedzeniu, na którym odbyło się głosowanie.
8. O reasumpcji głosowania rozstrzyga Zgromadzenie na pisemny wniosek przynajmniej 3 członków Zgromadzenia; wniosek powinien zawierać uzasadnienie.
§ 28. l. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna powołana na sesji spośród członków Zgromadzenia, z wyłączeniem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
2. W głosowaniu tajnym głosuje się kartami opatrzonymi pieczęcią Zgromadzenia, ustalonymi każdorazowo dla danego głosowania.
3. Głosowanie odbywa się w warunkach zapewniających zachowanie tajności wyborów oraz przy wykorzystaniu urny, do której głosujący wrzucają swoje karty do głosowania.
4. Wyniki głosowania odnotowuje się w protokole komisji skrutacyjnej; ogłasza je przewodniczący komisji skrutacyjnej.
Rozdział 5
Zasady i tryb pracy Komisji Rewizyjnej
§ 29. 1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób wybieranych spośród członków Zgromadzenia na okres jego kadencji. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą: Przewodniczący, jego Zastępca i członek Komisji.
2. Członkostwa w Komisji Rewizyjnej nie można łączyć z pełnieniem funkcji Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Zgromadzenia, z członkostwem w Zarządzie oraz z zatrudnieniem w Biurze Związku.
§ 30.1. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierani są w głosowaniu jawnym. Wybory przeprowadza się odrębnie na funkcję Przewodniczącego i odrębnie na funkcje: Zastępcy Przewodniczącego i członka Komisji.
2. Członkiem Komisji zostaje ten z kandydatów, który w danym głosowaniu uzyskał największą liczbę głosów za swoją kandydaturą.
§ 31.1. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
1) opiniowanie wykonania budżetu Związku i występowanie z wnioskiem do Zgromadzenia w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi, wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową;
2) badanie rocznych sprawozdań z działalności Związku, a także przedkładanie Zgromadzeniu swojej oceny i opinii w tych sprawach;
3) kontrola działalności gospodarczo -finansowej i majątkowej Zarządu oraz jednostek organizacyjnych Związku;
4) dokonywanie doraźnych kontroli kas związku;
5) przedkładanie Zgromadzeniu okresowych sprawozdań ze swojej działalności.
§ 32. Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący. W razie nieobecności Przewodniczącego jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego.
§ 33. 1. Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Termin posiedzenia oraz proponowany porządek obrad ustala Przewodniczący, o czym zawiadamia pozostałych członków Komisji.
3. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 2, członkowie Komisji winni otrzymać wraz z materiałami co najmniej 3 dni przed terminem posiedzenia. Przepis § 15 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
§ 34. 1. Posiedzenie Komisji otwiera Przewodniczący, a następnie Komisja przyjmuje porządek obrad.
2. Każdy z członków Komisji ma prawo wystąpić z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę w projekcie porządku obrad.
3. Obrady Komisji prowadzi Przewodniczący.
4. Z posiedzenia Komisji sporządzany jest protokół.
§ 35. Uchwały Komisji podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
§ 36.1. Komisja podejmuje czynności kontrolne zgodnie z planem pracy zatwierdzonym na początku każdego roku kalendarzowego przez Zgromadzenie oraz na zlecenie Zgromadzenia.
2. O terminie, miejscu oraz zakresie kontroli Przewodniczący zawiadamia pozostałych członków komisji oraz kierownika jednostki kontrolowanej, na co najmniej 3 dni przed jej terminem.
3. Czynności kontrolne Komisja przeprowadza w co najmniej 2 osobowym zespole kontrolnym.
§ 37.1. Zespół kontrolny uprawniony jest do:
1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej;
2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością;
3) zabezpieczania dokumentów oraz innych dowodów;
4) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli;
5) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
2. W przypadku, gdy do przeprowadzenia kontroli określonego rodzaju spraw wymagana jest wiedza specjalistyczna Komisja, na wniosek zespołu kontrolnego, występuje do Zgromadzenia o wyrażenie zgody na powołanie biegłego.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
4. Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolny zobowiązany jest do przestrzegania:
1) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki;
2) przepisów o postępowaniu z informacjami niejawnymi w jednostce kontrolowanej.
5. Zespół kontrolny nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy.
§ 38. Zadaniem komisji jest :
1) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego;
2) ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie;
3) wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.
§ 39. 1. Z przebiegu kontroli zespół kontrolny sporządza protokół.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) nazwę i adres kontrolowanej jednostki oraz imię i nazwisko jego kierownika;
2) imiona i nazwiska kontrolujących oraz kontrolowanych;
3) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
4) czas trwania kontroli;
5) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności ustalenia kontrolujących wskazujące na stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole oraz osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości;
6) wnioski i propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli;
7) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu, albo notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyny odmowy;
8) datę i miejsce podpisania protokołu;
9) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej;
10) wykaz załączników.
2. Przed podpisaniem protokołu kierownik kontrolowanej jednostki ma prawo zgłosić umotywowane zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w protokole.
3. Zastrzeżenia składa się na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu z kontroli.
4. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2 , kontrolujący są obowiązani dokonać ich analizy i w miarę potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu z kontroli.
5. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, kontrolujący przekazują na piśmie swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
6. Kierownik kontrolowanej jednostki może w terminie 7 dni od otrzymania stanowiska, o którym mowa w ust. 5, zgłosić na piśmie umotywowane zastrzeżenia do przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, który przekazuje je, w celu rozpatrzenia, Komisji Rewizyjnej. Uchwała Komisji Rewizyjnej rozstrzygająca sprawę jest ostateczna.
7. O uprawnieniach, o których mowa w ust. 2, 3 i 6, kontrolujący są zobowiązani poinformować kierownika kontrolowanej jednostki przed podpisaniem protokołu z kontroli.
8. Protokół z kontroli Komisja przekazuje Przewodniczącemu Zgromadzenia oraz kierownikowi kontrolowanej jednostki.
§ 40. Sprawozdanie z przebiegu i wyników kontroli Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedkłada Zgromadzeniu na najbliższej sesji.
Rozdział 6
Zarząd Związku
§ 41. 1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku.
2. Zarząd składa się z 3 osób. W skład Zarządu wchodzą: Przewodniczący, jego Zastępca i członek Zarządu.
3. Dopuszcza się wybór jednego członka Zarządu spoza Związku; członek ten pełni swoją funkcję w ramach stosunku pracy.
4. Po upływie kadencji Zgromadzenia Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.
§ 42.1. Zarząd wykonuje uchwały Zgromadzenia i zadania Związku określone przepisami prawa i Statutem.
2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał Zgromadzenia;
2) określanie sposobu wykonywania uchwał;
3) gospodarowanie majątkiem Związku;
4) wykonywanie budżetu;
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych Związku.
§ 43.1. Do zadań Przewodniczącego Zarządu należy w szczególności:
1) kierowanie bieżącymi sprawami Związku oraz reprezentowanie go na zewnątrz;
organizowanie pracy Zarządu;
2) przedkładanie Zgromadzeniu informacji o pracy Zarządu za okres pomiędzy sesjami;
3) uczestniczenie w posiedzeniach Zgromadzenia;
4) podpisywanie korespondencji i dokumentów Związku;
5) wykonywanie czynności ze stosunku pracy wobec pracowników Biura Związku i kierowników jednostek organizacyjnych Związku, z zastrzeżeniem § 42 ust. 2 pkt 5.
2. W czasie nieobecności Przewodniczącego jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego.
3. W sprawach nieuregulowanych Statutem do Zarządu stosuje się odpowiednio przepisy ustaw dotyczące wójta.
§ 44. 1. Do posiedzeń Zarządu stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zwoływania i przebiegu sesji Zgromadzenia, z zastrzeżeniem przepisów poniższych.
2. Posiedzenia Zarządu zwołuje Przewodniczący w miarę potrzeby nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. O posiedzeniu Zarządu Przewodniczący zawiadamia członków Zarządu co najmniej na 3 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz porządek obrad. Do zawiadomienia dołącza się niezbędne materiały, w tym projekty uchwał. Przepis § 15 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
3. W pracach Zarządu uczestniczy skarbnik, bez prawa głosowania.
4. Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy składu Zarządu w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
5. Protokół z posiedzenia Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu oraz protokolant
6. Uchwały Zarządu podpisuje Przewodniczący.
§ 45.1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Związku. Do zadań Biura Związku należy również obsługa posiedzeń Zgromadzenia i komisji oraz Przewodniczącego Zgromadzenia.
2. Regulamin organizacyjny Biura Związku uchwala Zarząd.
Rozdział 7
Zasady i tryb wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Zgromadzenia i Zarządu Związku
§ 45 1. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Zgromadzenia oraz Zarządu Związku dokonuje Zgromadzenie w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
2. Wybory, o których mowa w ust. 1, przeprowadza, wybrana spośród członków Zgromadzenia w głosowaniu jawnym, 3 osobowa komisja skrutacyjna; komisja wyłania ze swego grona przewodniczącego.
§ 46.1. W pierwszej kolejności Zgromadzenie dokonuje wyboru Przewodniczącego Zgromadzenia, a po jego wyborze Wiceprzewodniczącego.
2. Do wyboru Zarządu Zgromadzenie przystępuje po wyborze osób na funkcje, o których mowa w ust. 1, przy czym wybory członków Zarządu przeprowadzane są w odrębnych głosowaniach na każdą z funkcji.
§ 47.1. Prawo zgłaszania kandydatów przysługuje członkom Zgromadzenia obecnym na sesji. Przewodniczący obrad pyta każdego z kandydatów o zgodę na kandydowanie. Kandydat nieobecny na sesji może przedłożyć swoją zgodę na kandydowanie na piśmie. Po zakończeniu zgłoszeń Przewodniczący zamyka listę kandydatów.
2. Kandydatem nie może być członek komisji skrutacyjnej.
§ 48.1. Nazwiska i imiona kandydatów, o których mowa w § 47, umieszcza się na karcie do głosowania w kolejności alfabetycznej. Kart do głosowania nie może być więcej niż członków Zgromadzenia obecnych na sesji.
2. Po rozdaniu członkom Zgromadzenia kart do głosowania komisja skrutacyjna, po objaśnieniu sposobu głosowania, przeprowadza głosowanie w ten sposób, że przewodniczący komisji skrutacyjnej wyczytuje kolejno członków Zgromadzenia z listy obecności, którzy, po oddaniu głosu, podchodzą do urny i wrzucają do niej kartę do głosowania.
3.Oddanie głosu na kandydata polega na postawieniu znaku "x"
w kratce z lewej strony obok jego nazwiska.
4. Glos uważa się za ważny w razie postawienia znaku "x" w kratce obok nazwiska jednego kandydata.
5. Dopisanie na karcie dodatkowych nazwisk lub nazw albo poczynienie innych dopisków nie wpływa na ważność głosu.
6. Głos uznaje się za nieważny, jeżeli znak x" postawiono w kratce obok nazwiska więcej niż jednego kandydata, albo znaku "x" nie postawiono w kratce obok nazwiska żadnego z kandydatów.
7. W przypadku nieuzyskania przez żadnego z kandydatów na daną funkcję, wymaganej większości głosów, głosowanie powtarza się ograniczając je do dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali największą liczbę głosów. Jeśli zgłoszono nie więcej niż dwóch kandydatów, a żaden z nich nie uzyskał wymaganej większości głosów , wybory powtarza się.
§ 49.1. Z przebiegu każdego głosowania komisja skrutacyjna sporządza protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie.
2. W protokole wymienia się liczby:
1) członków Zgromadzenia obecnych na sesji;
2) członków Zgromadzenia, którym wydano karty do głosowania;
3) oddanych kart do głosowania;
4) głosów nieważnych z podaniem przyczyny ich nieważności;
5) głosów ważnie oddanych na każdego z kandydatów.
§ 50.1. Po przedstawieniu przez przewodniczącego komisji skrutacyjnej wyników wyborów na daną funkcję, przewodniczący obrad podaje nazwisko kandydata, który został wybrany, bądź zarządza powtórzenie głosowania albo powtórzenie wyborów.
2. Wybór na funkcje, o których mowa w § 45 ust. 1 stwierdza się w uchwałach Zgromadzenia.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki członków Związku, zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywaniu strat
§ 51. Członkom Związku przysługuje prawo do:
1) udziału w Zgromadzeniu poprzez swojego przedstawiciela, w tym czynne i bierne prawo wyborcze do organów Związku;
2) podejmowania inicjatyw i zgłaszania wniosków na zasadach określonych w Statucie;
3) korzystania z mienia Związku i usług świadczonych przez Związek.
§ 52. Członkowie Związku są zobowiązani do:
1) przestrzegania Statutu i uchwał organów Związku;
2) czynnego udziału w pracach Związku;
3) wniesienia udziału:
a) w kwocie 1.000 zł - członkowie tworzący Związek,
b) w wysokości określonej przez Zgromadzenie - członkowie przystępujący do Związku;
4) corocznego wnoszenia składek proporcjonalnie do liczby mieszkańców gminy według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok płatności składki, w wysokości i terminach określonych przez Zgromadzenie.
§ 53.1. Członkowie Związku uczestniczą w pokrywaniu kosztów wspólnej działalności, w zyskach oraz w pokrywaniu strat Związku w wysokości proporcjonalnej do wnoszonych udziałów i składek.
2. Koszty i straty związane z obiektami, urządzeniami, robotami, badaniami lub usługami pokrywa ta gmina – członek Związku, która w całości z nich korzysta.
3. Jeżeli więcej niż jedna gmina - członek Związku korzysta z obiektów, urządzeń, robót, badań lub usług, koszty i straty z nimi związane obciążają gminy proporcjonalnie do stopnia w jakim każda z nich korzysta.
4. Stopień korzystania, o którym mowa w ust. 3, ustala Zgromadzenie.
5. Gminy, o których mowa w ust.2 i 3, uczestniczą w zyskach w taki sam sposób jak w pokrywaniu kosztów i strat.
Rozdział 9
Zasady przystępowania i występowania członków oraz zasady rozliczeń majątkowych
§ 54.1. Przystąpienie gminy do związku jest dobrowolne i wymaga podjęcia przez radę gminy uchwał o przystąpieniu i przyjęciu statutu związku, a także wyrażenie zgody na wniesienie wkładu.
2. O przyjęciu nowej gminy do Związku rozstrzyga Zgromadzenie.
3. Wniosek o przystąpieniu do Związku wraz z dołączonymi do niego uchwałami, o których mowa w ust.1, rada gminy doręcza Przewodniczącemu Zgromadzenia, który w terminie jednego miesiąca od doręczenia wniosku zwołuje sesję Zgromadzenia dla rozpatrzenia wniosku i podjęcia uchwały określającej termin i warunki przyjęcia do Związku, w tym wysokości wkładu, który gmina zobowiązana jest wnieść do Związku oraz termin jego wniesienia.
4. Zmian statutu wynikających z przystąpienia gminy do Związku dokonuje się w trybie przewidzianym do jego ustanowienia.
§ 55. 1. Zmiana granic gminy nie powoduje utraty członkostwa Związku.
2. Rada gminy może wystąpić o zmianę zakresu i wysokości świadczeń, jeżeli zmiana granic wpłynęła na zmniejszenie wysokości świadczeń na rzecz Związku.
§ 56. 1. Członek Związku może wystąpić ze Związku na podstawie uchwały podjętej przez radę gminy.
2. Uchwałę, o której mowa w ust. 1, rada gminy przedkłada Przewodniczącemu Zgromadzenia najpóźniej na trzy miesiące przed dniem wystąpienia. Wystąpienie ze Związku następuje z końcem roku kalendarzowego, w którym rada gminy podjęła uchwałę o wystąpieniu gminy ze Związku.
3. Zmiany statutu wynikające z wystąpienia gminy ze związku dokonuje się w trybie przewidzianym do jego ustanowienia.
§ 57.1. Członkostwo w Związku ustaje w razie:
1) wystąpienia członka ze Związku;
2) wykluczenia członka ze Związku;
3) zniesienia gminy.
2. Związek może wykluczyć członka w drodze uchwały Zgromadzenia tylko w przypadku:
1) udowodnionego działania na szkodę Związku;
2) niewywiązywania się z zobowiązań wobec Związku;
3) nieprzestrzegania postanowień Statutu.
§ 58. 1. W przypadku wystąpienia lub wykluczenia członka ze Związku wniesiony przez niego majątek podlega zwrotowi w naturze, a jeżeli jest to niemożliwe następuje rozliczenie finansowe.
2. Rozliczenie finansowe następuje w ciągu 6 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym członek wystąpił lub został wykluczony ze Związku.
3. Wartość majątku, o którym mowa w ust. 1, ustala się według wartości rynkowej na dzień wystąpienia lub wykluczenia członka ze Związku z uwzględnieniem zasad określonych w § 53.
Rozdział 10
Majątek i gospodarka Związku oraz zasady korzystania z obiektów i urządzeń
§ 59.1. Majątek Związku jest odrębny od majątku gmin - członków Związku.
2. Dochodami Związku są:
1) wkłady i składki członkowskie;
2) dochody z majątku, obiektów i urządzeń Związku;
3) dochody z prowadzonej działalności gospodarczej;
4) dotacje;
5) darowizny, zapisy i spadki;
6) inne dochody.
3. Dochody z majątku Związku mogą być przeznaczone wyłącznie na prowadzenie działalności i utrzymanie Związku.
§ 60.1. Związek prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu uchwalanego corocznie przez Zgromadzenie.
2. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd.
3. Do gospodarki finansowej Związku stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin.
4. Zarząd prowadzi rachunkowość Związku zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
§ 61.1. Korzystanie z obiektów i urządzeń Związku jest odpłatne.
2. Pierwszeństwo w korzystaniu z obiektów i urządzeń, o których mowa w ust. 1, mają członkowie Związku. Odpłatność członka Związku ustala się w wysokości równej kosztom utrzymania tych obiektów i urządzeń.
3. Podmiot nie będący członkiem Związku ponosi pełną odpłatność za korzystanie z obiektów i urządzeń Związku.
4. Szczegółowe zasady korzystania z obiektów i urządzeń Związku oraz ustalania opłat i rozliczeń określa regulamin uchwalony przez Zgromadzenie.
Rozdział 11
Zasady likwidacji Związku
§ 62.1. Likwidacja Związku następuje:
1) w wyniku uchwały Zgromadzenia o rozwiązaniu Związku, podjętej na wniosek przynajmniej ¾ członków;
2) jeżeli wskutek wystąpienia członków pozostała w Związku tylko jedna gmina.
2. Likwidację przeprowadza Zarząd, albo likwidator lub likwidatorzy wyznaczeni przez Zgromadzenie.
3. Do obowiązków likwidatora należy w szczególności ustalenie stanu majątku Związku, w tym jego należności i zobowiązań oraz opracowanie planu likwidacji.
4. Plan likwidacji zatwierdza Zgromadzenie, po wysłuchaniu opinii Komisji Rewizyjnej.
§ 63.1. W przypadku rozwiązania Związku jego majątek, po zaspokojeniu wszelkich zobowiązań i roszczeń wierzycieli, przechodzi na rzecz gmin wchodzących w skład Związku zgodnie z zasadami określonymi w § 53.
2. Gminy wchodzące w skład Związku, na obszarze których znajdują się przedsiębiorstwa, zakłady, obiekty i urządzenia rozwiązywanego Związku, mają pierwszeństwo w ich przejęciu.
3. Jeżeli wartość majątku przejętego przez gminy, o których mowa w ust. 2, przekracza kwotę przysługującą tym gminom z podziału majątku związku, gminy te zobowiązane są wnieść różnicę w formie pieniężnej na rzecz rozwiązywanego związku, do podziału pomiędzy pozostałe gminy, zgodnie z postanowieniami ust. 1.